Tulisan ini (kelak) untuk anakku

Bismillah
Nak, maukah ibu ceritakan tentang sesuatu yang hebat dan penuh hikmah hari ini? Hikmah sebuah nilai. semua ini dimulai hari ini 212-2016.

Nak, tahukah, ibu tak pernah masuk monas. Selama mahasiswa, ibu hanya aksi diluar monas paling dekat di depan monas. Hingga ibu bertekad nak, untuk tak menginjakkan kaki ke monas kecuali bersama seseorang yang spesial untuk ibu.

Ternyata nak, ibu masuk monas hari ini, dan tahukah? Allah mengabulkan mimpi ibu. Tak hanya seseorang, tapi ratusan ribu hingga jutaan nak saudara dari berbagai daerah datang bersama ibu. Ibu hadir nak, menjadi "tukang sampah" disini. "Tukang sampah" untuk orang baik.

Nak, tahukah ibu merinding seharian ini bukan karena hujan di tempat ini, tapi karena ibu melihat langsung orang orang yang berjalan lebih dari ratusan km dari daerahnya berbondong bondong menuju tempat ini sambil disambut shalawat badr dan syal hijau oleh peserta lain. Juga saat kakek tua dengan letihnya berusaha untuk bisa sampai kesini. Juga pada mewahnya hidangan yang dibuat oleh para ibu-ibu lain untuk menjamu saudara seiman yang kesini dengan santapan terbaik. Juga saat orang orang dengan mudahnya merogoh kocek dalam dalam hanya untuk kesini. Juga saat doa dilantunkan menyatu dalam hujan penuh syukur. Perasaan ibu berkecamuk nak, ibu terharu.

Nak, kamu pasti apa bertanya : Apa yang mendasari mereka kesini? Nilai nak. Mereka memperjuangkan sebuah nilai, yang mereka yakini benar. Mereka tak peduli berapa banyak cemoohan yang diterima atau betapa sepinya tepuk tangan yang mereka dapat.

Nak, hiduplah dengan nilai yang baik seperti mereka, maka kamu akan belajar adab, norma, solidaritas, integritas nak. Dan berkawanlah dengan kebaikan.

Nak jika suatu saat nanti, lisanmu tak didengar, usahamu tak dihargai, maka ketuklah doa doa langit nak. Ketuk dengan iman. Hingga, Tuhan yang kelak memutuskan segala ikhtiar yang engkau lakukan nak. Dan tetaplah bermanfaat.

Nak, semoga engkau senantiasa menjadi generasi yang shalih dan menshalihkan sekelilingmu ya nak.

#aksi212
#relawankebersihan



-Niken Kusuma Wardhani-

Share on Google Plus

About Hurriyatul Jannah

0 komentar:

Posting Komentar